Corona, angst en dan?

19-03-2020 18:02

Wat kun je zelf doen met voeding om besmetting met het Coronavirus te voorkomen en bij besmetting de ziekte zo mild mogelijk te laten verlopen?

We kennen en volgen inmiddels alle adviezen en regels van de overheid om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken. Toch blijft er veel angst heersen. Angst heeft met het onbekende te maken. Ik hoop dat ik met informatie een rol kan spelen in het verkleinen van angst.

Ik mis bij alle adviezen van de overheid de invloed die we zelf kunnen uitoefenen op onze gezondheid en dus weerstand tegen dit virus. We kunnen op het gebied van voeding wel degelijk invloed hebben op de vatbaarheid voor het virus en bij besmetting ermee op het verloop van de ziekte. Ik beperk me nu even tot voeding, maar je kunt natuurlijk ook met andere leefstijlaspecten als bewegen, krachttraining, stressbeheersing en ontspanning een grote invloed hebben.

Laat ik beginnen bij het uitleggen van gegevens afkomstig uit China. Gelukkig zien we daar dat het aantal besmettingen daar erg aan het dalen is en dat de nieuwe gevallen tot nu toe bijna alleen nog maar uit het buitenland komen. Hoewel 2,3% van de geteste bevolking uiteindelijk kwam te overlijden, waren deze percentages onder de ouderen aanzienlijk hoger. Waarom? Deze mensen hebben over het algemeen meer al bestaande aandoeningen, zoals hart en vaatziekten (10.5% overlijdt), diabetes (7.3%), longaandoeningen (6.3%), hoge bloeddruk (6.0%). [1]                            

Behalve de longaandoeningen zijn al deze bijkomende aandoeningen al uitvoerig gelinkt aan insulineresistentie en de bijbehorende verhoogde aanmaak van insuline [2 - 5]. Waarom is dit belangrijk? Insuline resistentie zorgt ervoor dat je vaker en meer hoge bloedsuiker niveaus hebt en deze beschadigen je rode bloedcellen, die cruciaal zijn in de opname van zuurstof. Dit is zelfs al getest aangezien de eerste proeven met medicijnen die rode bloedcellen werkend houden, al positief zijn uitgevallen [6]! Later vertel ik je meer hoe jij kan bijdragen aan het goed blijven werken van je rode bloedcellen.

Een tweede belangrijk aspect bij de mensen die uiteindelijk sterven is de gezondheid van de longen voordat ze besmet raken. Zo is al vastgesteld dat het virus bij elke besmetting zich bindt aan een specifieke ontvanger in het lichaam. Deze ontvanger (ACE2) is vaak meer vertegenwoordigd bij bepaalde groepen, bijvoorbeeld: rokers [7], diabetici [8] en mogelijk mensen die bloeddrukverlagers slikken [9]. Daarnaast is bekend dat steden als Milaan en Turijn (Noord-Italië) (https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/luchtkwaliteit-boven-noord-italie-fors-verbeterd-door-quarantainemaatregelen~acf8cbaa/?) en Wuhan, Sjanghai en Beijing erg verontreinigde steden zijn met de daarbij belastende invloed op de werking van de longen (https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/dan-toch-iets-positiefs-aan-coronavirus-luchtvervuiling-in-china-drastisch-gedaald~a11d31cb/)

Welke dingen kun jij zelf doen?

- Laat suikers zoveel mogelijk staan. Suikers laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen. Naast de lange termijn effecten op je gezondheid, lijkt dit ook een risicofactor te zijn in de ernst van het verloop van de ziekte bij een besmetting. Zie het stukje hierboven.

- Probeer een ketogeen of lager koolhydraat dieet de komende tijd. Dit helpt nog verder je bloed glucose op peil te houden. Zie het vorige punt.

- Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkte voeding. Naast de suikers in veel bewerkte voeding, zijn alle chemische toevoegingen een extra belasting voor je lichaam. Je wilt je lichaam niet extra belasten als het al hard moet werken aan het elimineren van virussen.

- Drink vers gemaakte bottenbouillon. Onze ouders/grootouders maakten dit vaak en niet voor niets. Zelf getrokken bouillon heeft veel heilzame werkingen, waaronder een versterking van ons immuunsysteem. Daarbij is het mineraalrijk en in tijden van veel stress raken die sneller uitgeput.

- Eet 3 maaltijden per dag of minder. Bij besmetting is het immuunsysteem van je lichaam erg hard aan het werk om de virussen te overwinnen. De vertering van eten kost ook veel energie. Je kunt je energie maar 1x uitgeven. Dus eet minder vaak. Het is niet voor niets, dat je bij ziekte vaak geen of verminderde trek hebt. Drink daarentegen wel meer.

- Extra inname van vitamine C  bij de maaltijden. (bijv. 3/daag 500 mg) Waarom? Het verhoogt de ijzeropname die zo belangrijk is voor het functionerend houden van je rode bloedcellen. Én vitamine C is op zichzelf al een sterke viruskiller. Voorkom dat je tegelijkertijd suiker binnenkrijgt, aangezien dit weer direct concurreert met de vitamine C opname. Weet dat er grote hoeveelheden vitamine C de afgelopen weken zijn verscheept naar China en daar bij patiënten zijn gebruikt.

- Verhoging van je vitamine D3 status. Hoe doe je dit? Door 2/3 keer per week vette vis te blijven eten en zodra het kan, zelf D3 aan te maken door voldoende blootstelling van je huid aan de zon (helaas heeft op dit moment de zon nog te weinig kracht). Ook kun je een goede levertraan innemen. Dit onderzoek laat zien [10] dat het langdurig gebruiken van een D3 supplement helaas geen voordelen biedt voor de longfunctie; dit komt omdat de benodigde eiwitten die hier eigenlijk voor nodig zijn niet worden meegeleverd met een supplement. Een uitzondering hierop is de groep mensen die roken en/of COPD/Astma patiënt zijn; voor hen lijkt het innemen van vitamine D3 in supplementvorm wel te werken.

- Gebruik van zinksupplementen (bijv.1/daags 50 mg zinkpicolinaat). Specifiek voor ouderen werkt dit erg goed in het gevecht met virussen [11]. Maar zink heeft voor iedereen een belangrijke antioxidant functie, die belangrijk is in het bestrijden van ziektekiemen zoals virussen. Ook hierbij geldt: neem dit in bij een grotere maaltijd. Dit is nog niet specifiek getest op het corona virus, maar baadt het niet schaadt het niet!

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Bedenk dat virussen er altijd zullen zijn en dat een goed werkend immuunsysteem hier ook mee om kan gaan. En jij kunt hier invloed op uit oefenen! Nu en in de toekomst. 

Literatuur
  1. Wu, Z., & McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and important lessons from the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak in China: summary of a report of 72 314 cases from the Chinese Center for Disease Control and Prevention. Jama. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762130
  2. Reaven, G. M., & Laws, A. (1994). Insulin resistance, compensatory hyperinsulinaemia, and coronary heart disease. Diabetologia, 37(9), 948-952.
  3. Nolan, C. J., & Prentki, M. (2019). Insulin resistance and insulin hypersecretion in the metabolic syndrome and type 2 diabetes: Time for a conceptual framework shift. Diabetes and Vascular Disease Research, 16(2), 118-127. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1479164119827611
  4. Kelly, C. T., Mansoor, J., Dohm, G. L., Chapman III, W. H., Pender IV, J. R., & Pories, W. J. (2014). Hyperinsulinemic syndrome: the metabolic syndrome is broader than you think. Surgery, 156(2), 405-411. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0039606014001986
  5. García, R. G., Rincón, M. Y., Arenas, W. D., Silva, S. Y., Reyes, L. M., Ruiz, S. L., ... & Balestrini, S. (2011). Hyperinsulinemia is a predictor of new cardiovascular events in Colombian patients with a first myocardial infarction. International journal of cardiology, 148(1), 85-90. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167527309015290
  6. wenzhong, . liu ., & hualan, L.. (2020). COVID-19 Disease: ORF8 and Surface Glycoprotein Inhibit Heme Metabolism by Binding to Porphyrin (Version 1). https://chemrxiv.org/articles/COVID-19_Disease_ORF8_and_Surface_Glycoprotein_Inhibit_Heme_Metabolism_by_Binding_to_Porphyrin/11938173/1?file=21915303
  7. Wang, J., Luo, Q., Chen, R., Chen, T., & Li, J. (2020). Susceptibility Analysis of COVID-19 in Smokers Based on ACE2. https://www.preprints.org/manuscript/202003.0078/v1
  8. Patel, S. K., Wai, B., Ord, M., MacIsaac, R. J., Grant, S., Velkoska, E., ... & Burrell, L. M. (2012). Association of ACE2 genetic variants with blood pressure, left ventricular mass, and cardiac function in Caucasians with type 2 diabetes. American journal of hypertension, 25(2), 216-222.
  9. Huang, M. L., Li, X., Meng, Y., Xiao, B., Ma, Q., Ying, S. S., ... & Zhang, Z. S. (2010). Upregulation of angiotensin‐converting enzyme (ACE) 2 in hepatic fibrosis by ACE inhibitors. Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology, 37(1), e1-e6. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1440-1681.2009.05302.x
  10.  Sluyter, J. D., Camargo, C. A., Waayer, D., Lawes, C., Toop, L., Khaw, K. T., & Scragg, R. (2017). Effect of Monthly, High-Dose, Long-Term Vitamin D on Lung Function: A Randomized Controlled Trial. Nutrients, 9(12), 1353. https://www.mdpi.com/2072-6643/9/12/1353
  11.  Cakman, I., KIRCHNER, H., & RINK, L. (1997). Zinc supplementation reconstitutes the production of interferon-α by leukocytes from elderly persons. Journal of interferon & cytokine research, 17(8), 469-472. https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/jir.1997.17.469