Stress en ontspanning

De mate waarin je stress hebt en ervaart heeft een bijzonder grote invloed op je hormoonhuishouding en daarmee op het functioneren van je hele lichaam.

Stress kan zowel positief als negatief zijn. Helemaal zonder stress zou het leven immers maar een saaie boel maken zonder uitdagingen. Een beetje stress hier en daar is best gezond en stimuleert ons ook. Zeker als er voldoende ontspanning tegenover staat is er geen enkel probleem.

Ervaar je langere tijd echter teveel stress en heb je te weinig ontspanning, dan moet het lichaam continu veel van het hormoon cortisol aanmaken. Als dit te lang aanhoudt, raakt de bijnier die cortisol produceert, uitgeput. Dit betekent dat er veel minder cortisol aangemaakt wordt dan er eigenlijk nodig is. Uitgeputte bijnieren is iets wat tegenwoordig helaas erg vaak voorkomt.

Herken jij dit?

  • Moeilijk je bed uit kunnen komen ’s ochtends 
  • Voortdurend moe zijn 
  • Duizeligheid 
  • Snel geïrriteerd zijn 
  • Je druk maken om kleine dingen 
  • Minder levenslust 
  • Enorme drang naar zoetigheid of juist naar zout 
  • Het gevoel hebben “ik kan niet meer” 
  • Juist 's avonds pas energie hebben

Als jij je hierin (deels) herkent, ga ik met je kijken hoe je stress kunt beperken, anders kunt hanteren en hoe je meer ontspanning kunt inbouwen in je dagelijkse leven. Want naast voeding en training is stresshantering en ontspanning een voorwaarde voor gezondheid en gezond gewicht.